Helse og kosthold (benteblogg)



Detox!



Det måtte jo komme fra denne kanten også: Nå er det vår og det er tid for vårrengjøring. Detox med andre ord. Min tidligere erfaring med detox begrenser seg til en halvhjertet tablettkur for godt og vel tre år siden. Det var en typisk "spis hva du vill og ta en pille om dagen" kur, så det sier seg kanskje selv at det ikke funket? I allefall prøver jeg på nytt nå, denne gangen med litt mer kunnskap og motivasjon.

Googler du detox får du over trettifem millioner treff, det er med andre ord en ganske så stor detox jungel der ute. Hensikten med en detox er å hjelpe kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer. Normalt sett er dette en prosess som går av seg selv, men mange mener at det med tanke på de mengdene kunstige tilsetningsstoffer, kjemikalier, sukker, transfett o.l. som vi får i oss i dag, kan være lurt å gi kroppen en hjelpende hånd en gang i blant. Det finnes utallige måter å booste avgiftnignsprossessen i kroppen på, jeg tenker at det enkle er ofte det beste, så jeg skal holde meg til mest mulig ren og rå mat, og i første omgang kun én uke.



Så hva skal jeg spise? Jeg skal spise masse rå grønnsaker og generelt forsøke å holde 80 - 90% av kostholdet rått. Jeg skal drikke masse vann og detox-te. Jeg kommer nok også til å spise en del frukt, kakao, nøtter og frø da det gir mange flere variasjonsmuligheter. Og om jeg blir kjempelei kan det hende jeg lager en varmrett, jeg må ha litt slingringsmonn ;) Det jeg ikke skal spise i denne perioden er sukker, koffein, alkohol, brød, hvetemel, stivelse (som poteter og ris), kunstige søtningsstoffer, ferdigmat/halvfabrikata, melk/melkeprodukter og egg.

Hvorfor detox? Jeg har tenkt på det lenge, men aldri hatt ork til å gjennomføre det før nå. Hvorfor jeg plutselig fikk ånden over meg nå som vi starter med eksamen er et lite mysterium, kanskje er det vårsola som gjør meg optimistisk? ;) Etter å ha eksperimentert litt med kosthold de siste to årene er jeg ikke lenger i tvil om at vi blir påvirket av det vi spiser, så jeg har stor tro på at en uke med ren mat vil gjøre godt. Vanlige virkninger av en detox er finere hud, mer energi, noe vekttap, bedre fordøyelse og mindre hverdagsplager som eksem, magesmerter, slapphet, søvnproblemer og nedstemthet.

Før man bestemmer seg for å prøve detox anbefaler jeg at man leser om emnet og at man kjenner sin egen kropp. Alle er forskjellige: noen klarer fint en streng detoxkur, mens for andre kan det være lurt å starte i det små og se hvordan kroppen reagerer. Jeg vil være nøye med å få i meg proteiner og vitamin B12 da kostholdet mitt nå blir vegansk, og jeg vil også ta tilskudd av sunt fett i form av linfrøolje og kokosolje. Øvrige vitaminer og mineraler blir det masse av fra alle grønnsakene :)

Jeg kommer til å skrive en liten detox-dagbok for meg selv og heller komme med en oppsummering på bloggen når uka er omme. Det blir spennende å se om jeg merker noen forskjell :)

Har du erfaringer med detox?


Kvisekrise.

Selv om jeg vanligvis prøver å holde en optimistisk tone her på bloggen føler jeg at tiden nå er inne for å klage litt, synes litt synd på meg selv rett og slett. Med unntak av de obligatoriske tenåringskvisene har jeg aldri vært veldig plaget av kviser, helt fram til nå ... i en alder av snart 27 år. Nå popper de opp i panna og på ryggen: de er store, vonde, de klør og lager arr. Det verste er at jeg vet akkurat hva det skyldes, uten at jeg klarer å gjøre noe med det. Gjør deg klar for en lang historie...

Jeg har gått på p-piller siden jeg var 15 år, og like lenge har jeg vært plaget med humørsvigninger av den store stygge sorten. Jeg har prøvd utallige typer piller, jeg har prøvd p-ring, p-plaster og det som er uten at det hjalp noe. I sommer bestemte jeg meg for at 11 år i hormonhelvete var nok, så jeg sluttet på p-pillen for å se om det hjalp på humørsvigningene. Stort sett merket jeg bare positive effekter av å slutte på pillen: Jeg gikk ned i vekt, fikk økt sexlyst og jevnere humør (selv om jeg fremdeles kan være ganske skummel visse perioder i syklusen, i allefall i følge kjæresten min).

Men etter tre måneder uten p-piller dukket de opp: Kvisene. Først i den ene tinningen, så spredde de seg oppover langs hårfestet og ned til den andre tinningen. Så dukket de opp øverst på ryggen også, bare sånn for sikkerhets skyld. Først koblet jeg ikke kvisene med at jeg hadde sluttet på p-pillene, og jeg prøvde forskjellige typer sjampo, ansiktskremer osv. Men så husket jeg at jeg hadde det samme kviseproblemet noen år tidligere da jeg prøvde meg på minipillen Cerazette. En minipille inneholder kun gestagen, mens en vanlig p-pille inneholder både gestagen og østrogen. Også den gangen tok det ca. tre måneder fra jeg byttet fra p-pille til minipille før kvisene kom. Og da jeg byttet tilbake til vanlige p-piller: kviser borte! Det virker altså som om kroppen min reagerer med massive kviseutbrudd når jeg tar fra den dens daglige østrogen tilskudd. Hurra... Og fra det jeg har lest meg til på internettet er det visst veldig vanlig. Det internettet derimot ikke kan fortelle meg er om det kommer til å gå over av seg selv. Stort sett så sier internettet bare: oppsøk lege, få medisiner. Eller: oppsøk lege, begynn på p-piller igjen.

Vel, jeg vil ikke begynne på p-piller igjen. Og jeg vil ikke ta medisiner heller, internettet kan nemlig fortelle om mange bivirkninger som er lite koselige. Pluss at kvisene kommer mest sannsynlig tilbake så fort man slutter på medisinene. Så konklusjonen er hva? Er kroppen min blitt østrogenjunkie etter 11 år på pillen??

Og hvis noen lurer på hva bildet har med dette å gjøre så er det ett av mine mange tiltak i Krigen Mot Kvisene. Der er det spirulina, kokosolje, nattlysolje, vitamin b og burdock. Burdock aner jeg ikke hva er, men dama på helsekost anbefalte det. Har også lest at sink og vitamin c skal være gunstig - snart spiser jeg vel så mye kosttilskudd at jeg ikke får plass til mat lengere... Andre tiltak i Krigen Mot Kvisene er solarium og tea tree olje. Vurderer også jojobaolje. Og maca. Jeg er egentlig ikke en fan av vitaminer og mirakler i pilleform, men dette er krig og det er unntakstilstand. Jeg kjører strategi all in. Angrep er det beste forsvar osv.

Flere der ute med kvisekrise? Noen gode råd?


Food matters - en viktig dokumentar.

A "New" Approach to Health from Jamie Simko on Vimeo.

En hakesleppende video jeg ble sittende å se til klokka to i natt. Jeg må løpe til skolen nå og har ikke tid til å skrive så mye, men jeg kan røpe at den handler om mat og helse, og er veldig spennende.

Anbefaler alle å se den! :)



Veganer - hva, hvorfor og hvordan?




Kilde.

Wikipedia sier:

"Veganisme er en undergruppe av vegetarianisme.Følger man et vegansk kosthold spiser man ikke kjøtt, egg, meieriprodukter, honning eller andre matvarer av animalsk opprinnelse. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke osv"


Når jeg forteller folk at jeg ikke spiser kjøtt, og at jeg også ønsker å kutte ut egg, melk og meieriprodukter får jeg som regel mange spørsmål. Hvorfor? Er det ikke vanskelig? Hva med ernæring, blir du ikke syk? osv.

For meg er et vegansk kosthold den riktige veien å gå, og det er lett for meg å glemme at ikke alle vet hva veganer betyr, hva en veganer spiser eller hvorfor mange ønsker å bli veganere. I dag kom jeg over denne veganguiden laget av Norsk Vegetarforening og Nettverk for dyrs frihet. Den er kjempeflott, og tar for seg hva et vegansk kosthold innebærer, gode grunner for å velge vegansk og andre aktuelle spørsmål. Den er ikke særlig lang og er både fin og lettlest, så jeg anbefaler alle å lese den uansett hva slags kosthold og livsstil man selv har.  Kanskje lærer du noe nytt? ;)



Ny start, maten min.













1. Rensende drikk med chia. Ett glass vann, saften fra en kvart sitron og to teskjeer chiafrø. Drikker et glass hver dag, enten til frokost eller til kvelds.
2. Take-away mat fra Persilleriet. Wrap med råkostsalat og hummus, grønnsaksburger (?), ris, kokte gulrøtter og kikerter i tomat/salsa-ish saus.
3. Fruktsalat! <3
4. Grønnsaksbiff (Familjen Dafgård, finnes i frysedisk på helsekost og noen store matbutikker), ovnsbakt gulrot, chili, løk og hvitløk og fersk spinat.
5. Grovt rugbrød med Streich smørepålegg (basilikum smak), agurk, gressløk og cherrytomater. Streich smørepålegg er kjempegodt! Helt vegansk og kjøpes på helsekost. Finnes også med paprika.
6. Grønn smoothie. Eple, brokkoli, spinat, eplejuice og det grønne superpulveret Best of Greens. Herlig smoothie med smak av eple og grønt og masse god tyggemotstand. Jeg drikker/spiser en sånn hver dag, enten til frokost eller til kvelds.

Noe av det jeg har spist den siste uka. Best of Greens er forresten et grønt pulver som er lagd av grønnsaker både fra land og hav, og som inneholder masse næringsstoffer som er bra for kroppen. Pulveret går under betegnelsen supermat, og for å gjøre det enkelt for meg selv siterer jeg Silje fra dette innlegget:

Fellesnevneren for de grønne pulverene i denne miksen, fra gress, spirer og alger, er at de inneholder et overlegent innhold av næringsstoffer. Mineraler som jern, magnesium, kalsium, kalium, kobber, sink, fosfor, aminosyrer (også de 8 essensielle, altså fullverdig protein), C-vitaminer, betakaroten og masse B-vitaminer (inkl B12) og klorofyll som transporterer oksygen rundt om i kroppen, renser og avgifter.

Ingen grunn til å ikke ta det med andre ord :) Nå er det snart en uke siden jeg satte meg som mål å spise sunnere og mer vegansk, og jammen har jeg vært flink! Jeg har holdt meg helt unna godterier (unntatt på lørdag, da er det lov), jeg har spist masse grønnsaker, drukket rensende chia drikk og grønn smoothie hver dag og jeg har ikke tatt et eneste glass melk. Den største utfordringen har vært å holde seg unna godis på jobben, hvor det flommer over av gratis sjokolade og vingummi - det var en skikkelig prøvelse for viljestyrken, men jeg klarte det! :D

Nå venter senga, og i morgen er første feriedag. Herlig!



Ny start, ingen unnasluntring!



Se, jeg har fått meg ny skrivebordsbakgrunn! I går fikk jeg av ukjent grunn en liten, men sårt trengt motivasjonsboost når det kommer til kosthold. Av erfaring vet jeg at denne boosten dør ut ganske raskt, derfor lagde jeg meg en skrivebordsbakgrunn som en konstant påminner, med mål og inspirerende bilder. Smart, ikke sant?

En nærmere titt:



Målene er ganske beskjedne og ikke så veldig konkrete ennå, men jeg vil ikke sette nullgrense på alt for så å føle meg utilstrekkelig når jeg sprekker. Ja, jeg sier når og ikke hvis, såpass godt kjenner jeg meg selv ;) Grønn smoothie og rensende drikk med chiafrø skal inntas på daglig basis, det samme skal rå grønnsaker og frisk frukt. Jeg har en tendens til å spise usannsynlig mye brød i prioder med dårlig matlyst og lite fantasi. Foreløpig setter jeg meg en grense på to brødskiver og tre knekkebrød per dag, så får jeg se hvordan det går og eventuelt stramme inn litt etterhvert.

Bildene er fra sanabona.no og bama.no, to flotte nettsteder med masse sunn inspirasjon. Veganmisjonen's oppskrifter kommer nok også til å bli mye brukt fremover. Jeg gleder meg til å komme i gang!

Ønsk meg lykke til ;)



hits