Helse og kosthold (benteblogg)



Detox!



Det mtte jo komme fra denne kanten ogs: N er det vr og det er tid for vrrengjring. Detox med andre ord. Min tidligere erfaring med detox begrenser seg til en halvhjertet tablettkur for godt og vel tre r siden. Det var en typisk "spis hva du vill og ta en pille om dagen" kur, s det sier seg kanskje selv at det ikke funket? I allefall prver jeg p nytt n, denne gangen med litt mer kunnskap og motivasjon.

Googler du detox fr du over trettifem millioner treff, det er med andre ord en ganske s stor detox jungel der ute. Hensikten med en detox er hjelpe kroppen med kvitte seg med avfallsstoffer. Normalt sett er dette en prosess som gr av seg selv, men mange mener at det med tanke p de mengdene kunstige tilsetningsstoffer, kjemikalier, sukker, transfett o.l. som vi fr i oss i dag, kan vre lurt gi kroppen en hjelpende hnd en gang i blant. Det finnes utallige mter booste avgiftnignsprossessen i kroppen p, jeg tenker at det enkle er ofte det beste, s jeg skal holde meg til mest mulig ren og r mat, og i frste omgang kun n uke.



S hva skal jeg spise? Jeg skal spise masse r grnnsaker og generelt forske holde 80 - 90% av kostholdet rtt. Jeg skal drikke masse vann og detox-te. Jeg kommer nok ogs til spise en del frukt, kakao, ntter og fr da det gir mange flere variasjonsmuligheter. Og om jeg blir kjempelei kan det hende jeg lager en varmrett, jeg m ha litt slingringsmonn ;) Det jeg ikke skal spise i denne perioden er sukker, koffein, alkohol, brd, hvetemel, stivelse (som poteter og ris), kunstige stningsstoffer, ferdigmat/halvfabrikata, melk/melkeprodukter og egg.

Hvorfor detox? Jeg har tenkt p det lenge, men aldri hatt ork til gjennomfre det fr n. Hvorfor jeg plutselig fikk nden over meg n som vi starter med eksamen er et lite mysterium, kanskje er det vrsola som gjr meg optimistisk? ;) Etter ha eksperimentert litt med kosthold de siste to rene er jeg ikke lenger i tvil om at vi blir pvirket av det vi spiser, s jeg har stor tro p at en uke med ren mat vil gjre godt. Vanlige virkninger av en detox er finere hud, mer energi, noe vekttap, bedre fordyelse og mindre hverdagsplager som eksem, magesmerter, slapphet, svnproblemer og nedstemthet.

Fr man bestemmer seg for prve detox anbefaler jeg at man leser om emnet og at man kjenner sin egen kropp. Alle er forskjellige: noen klarer fint en streng detoxkur, mens for andre kan det vre lurt starte i det sm og se hvordan kroppen reagerer. Jeg vil vre nye med f i meg proteiner og vitamin B12 da kostholdet mitt n blir vegansk, og jeg vil ogs ta tilskudd av sunt fett i form av linfrolje og kokosolje. vrige vitaminer og mineraler blir det masse av fra alle grnnsakene :)

Jeg kommer til skrive en liten detox-dagbok for meg selv og heller komme med en oppsummering p bloggen nr uka er omme. Det blir spennende se om jeg merker noen forskjell :)

Har du erfaringer med detox?


Kvisekrise.

Selv om jeg vanligvis prver holde en optimistisk tone her p bloggen fler jeg at tiden n er inne for klage litt, synes litt synd p meg selv rett og slett. Med unntak av de obligatoriske tenringskvisene har jeg aldri vrt veldig plaget av kviser, helt fram til n ... i en alder av snart 27 r. N popper de opp i panna og p ryggen: de er store, vonde, de klr og lager arr. Det verste er at jeg vet akkurat hva det skyldes, uten at jeg klarer gjre noe med det. Gjr deg klar for en lang historie...

Jeg har gtt p p-piller siden jeg var 15 r, og like lenge har jeg vrt plaget med humrsvigninger av den store stygge sorten. Jeg har prvd utallige typer piller, jeg har prvd p-ring, p-plaster og det som er uten at det hjalp noe. I sommer bestemte jeg meg for at 11 r i hormonhelvete var nok, s jeg sluttet p p-pillen for se om det hjalp p humrsvigningene. Stort sett merket jeg bare positive effekter av slutte p pillen: Jeg gikk ned i vekt, fikk kt sexlyst og jevnere humr (selv om jeg fremdeles kan vre ganske skummel visse perioder i syklusen, i allefall i flge kjresten min).

Men etter tre mneder uten p-piller dukket de opp: Kvisene. Frst i den ene tinningen, s spredde de seg oppover langs hrfestet og ned til den andre tinningen. S dukket de opp verst p ryggen ogs, bare snn for sikkerhets skyld. Frst koblet jeg ikke kvisene med at jeg hadde sluttet p p-pillene, og jeg prvde forskjellige typer sjampo, ansiktskremer osv. Men s husket jeg at jeg hadde det samme kviseproblemet noen r tidligere da jeg prvde meg p minipillen Cerazette. En minipille inneholder kun gestagen, mens en vanlig p-pille inneholder bde gestagen og strogen. Ogs den gangen tok det ca. tre mneder fra jeg byttet fra p-pille til minipille fr kvisene kom. Og da jeg byttet tilbake til vanlige p-piller: kviser borte! Det virker alts som om kroppen min reagerer med massive kviseutbrudd nr jeg tar fra den dens daglige strogen tilskudd. Hurra... Og fra det jeg har lest meg til p internettet er det visst veldig vanlig. Det internettet derimot ikke kan fortelle meg er om det kommer til g over av seg selv. Stort sett s sier internettet bare: oppsk lege, f medisiner. Eller: oppsk lege, begynn p p-piller igjen.

Vel, jeg vil ikke begynne p p-piller igjen. Og jeg vil ikke ta medisiner heller, internettet kan nemlig fortelle om mange bivirkninger som er lite koselige. Pluss at kvisene kommer mest sannsynlig tilbake s fort man slutter p medisinene. S konklusjonen er hva? Er kroppen min blitt strogenjunkie etter 11 r p pillen??

Og hvis noen lurer p hva bildet har med dette gjre s er det ett av mine mange tiltak i Krigen Mot Kvisene. Der er det spirulina, kokosolje, nattlysolje, vitamin b og burdock. Burdock aner jeg ikke hva er, men dama p helsekost anbefalte det. Har ogs lest at sink og vitamin c skal vre gunstig - snart spiser jeg vel s mye kosttilskudd at jeg ikke fr plass til mat lengere... Andre tiltak i Krigen Mot Kvisene er solarium og tea tree olje. Vurderer ogs jojobaolje. Og maca. Jeg er egentlig ikke en fan av vitaminer og mirakler i pilleform, men dette er krig og det er unntakstilstand. Jeg kjrer strategi all in. Angrep er det beste forsvar osv.

Flere der ute med kvisekrise? Noen gode rd?


Food matters - en viktig dokumentar.

A "New" Approach to Health from Jamie Simko on Vimeo.

En hakesleppende video jeg ble sittende se til klokka to i natt. Jeg m lpe til skolen n og har ikke tid til skrive s mye, men jeg kan rpe at den handler om mat og helse, og er veldig spennende.

Anbefaler alle se den! :)



Veganer - hva, hvorfor og hvordan?




Kilde.

Wikipedia sier:

"Veganisme er en undergruppe av vegetarianisme.Flger man et vegansk kosthold spiser man ikke kjtt, egg, meieriprodukter, honning eller andre matvarer av animalsk opprinnelse. Veganere unngr ogs benytte dyreprodukter som lr, pels, ull, silke osv"


Nr jeg forteller folk at jeg ikke spiser kjtt, og at jeg ogs nsker kutte ut egg, melk og meieriprodukter fr jeg som regel mange sprsml. Hvorfor? Er det ikke vanskelig? Hva med ernring, blir du ikke syk? osv.

For meg er et vegansk kosthold den riktige veien g, og det er lett for meg glemme at ikke alle vet hva veganer betyr, hva en veganer spiser eller hvorfor mange nsker bli veganere. I dag kom jeg over denne veganguiden laget av Norsk Vegetarforening og Nettverk for dyrs frihet. Den er kjempeflott, og tar for seg hva et vegansk kosthold innebrer, gode grunner for velge vegansk og andre aktuelle sprsml. Den er ikke srlig lang og er bde fin og lettlest, s jeg anbefaler alle lese den uansett hva slags kosthold og livsstil man selv har. Kanskje lrer du noe nytt? ;)



Ny start, maten min.













1. Rensende drikk med chia. Ett glass vann, saften fra en kvart sitron og to teskjeer chiafr. Drikker et glass hver dag, enten til frokost eller til kvelds.
2. Take-away mat fra Persilleriet. Wrap med rkostsalat og hummus, grnnsaksburger (?), ris, kokte gulrtter og kikerter i tomat/salsa-ish saus.
3. Fruktsalat! <3
4. Grnnsaksbiff (Familjen Dafgrd, finnes i frysedisk p helsekost og noen store matbutikker), ovnsbakt gulrot, chili, lk og hvitlk og fersk spinat.
5. Grovt rugbrd med Streich smreplegg (basilikum smak), agurk, gresslk og cherrytomater. Streich smreplegg er kjempegodt! Helt vegansk og kjpes p helsekost. Finnes ogs med paprika.
6. Grnn smoothie. Eple, brokkoli, spinat, eplejuice og det grnne superpulveret Best of Greens. Herlig smoothie med smak av eple og grnt og masse god tyggemotstand. Jeg drikker/spiser en snn hver dag, enten til frokost eller til kvelds.

Noe av det jeg har spist den siste uka. Best of Greens er forresten et grnt pulver som er lagd av grnnsaker bde fra land og hav, og som inneholder masse nringsstoffer som er bra for kroppen. Pulveret gr under betegnelsen supermat, og for gjre det enkelt for meg selv siterer jeg Silje fra dette innlegget:

Fellesnevneren for de grnne pulverene i denne miksen, fra gress, spirer og alger, er at de inneholder et overlegent innhold av nringsstoffer. Mineraler som jern, magnesium, kalsium, kalium, kobber, sink, fosfor, aminosyrer (ogs de 8 essensielle, alts fullverdig protein), C-vitaminer, betakaroten og masse B-vitaminer (inkl B12) og klorofyll som transporterer oksygen rundt om i kroppen, renser og avgifter.

Ingen grunn til ikke ta det med andre ord :) N er det snart en uke siden jeg satte meg som ml spise sunnere og mer vegansk, og jammen har jeg vrt flink! Jeg har holdt meg helt unna godterier (unntatt p lrdag, da er det lov), jeg har spist masse grnnsaker, drukket rensende chia drikk og grnn smoothie hver dag og jeg har ikke tatt et eneste glass melk. Den strste utfordringen har vrt holde seg unna godis p jobben, hvor det flommer over av gratis sjokolade og vingummi - det var en skikkelig prvelse for viljestyrken, men jeg klarte det! :D

N venter senga, og i morgen er frste feriedag. Herlig!



Ny start, ingen unnasluntring!



Se, jeg har ftt meg ny skrivebordsbakgrunn! I gr fikk jeg av ukjent grunn en liten, men srt trengt motivasjonsboost nr det kommer til kosthold. Av erfaring vet jeg at denne boosten dr ut ganske raskt, derfor lagde jeg meg en skrivebordsbakgrunn som en konstant pminner, med ml og inspirerende bilder. Smart, ikke sant?

En nrmere titt:



Mlene er ganske beskjedne og ikke s veldig konkrete enn, men jeg vil ikke sette nullgrense p alt for s fle meg utilstrekkelig nr jeg sprekker. Ja, jeg sier nr og ikke hvis, spass godt kjenner jeg meg selv ;) Grnn smoothie og rensende drikk med chiafr skal inntas p daglig basis, det samme skal r grnnsaker og frisk frukt. Jeg har en tendens til spise usannsynlig mye brd i prioder med drlig matlyst og lite fantasi. Forelpig setter jeg meg en grense p to brdskiver og tre knekkebrd per dag, s fr jeg se hvordan det gr og eventuelt stramme inn litt etterhvert.

Bildene er fra sanabona.no og bama.no, to flotte nettsteder med masse sunn inspirasjon. Veganmisjonen's oppskrifter kommer nok ogs til bli mye brukt fremover. Jeg gleder meg til komme i gang!

nsk meg lykke til ;)



hits