Fotoskolen (benteblogg)

Fotoskolen - komposisjon og virkemidler.

img4676

I tillegg til det gyldne snitt, eller tredelingsprinsippet, er det mange andre komposisjonsregler og virkemidler som er greie å kunne. Et bilde som er godt komponert vil appellere til betrakteren i mye større grad enn et som ikke er det.

For eksempel så har linjer mye å si: Hvor og hvordan du plasserer linjene i et bilde avgjør hva slags inntrykk bildet gir.

3

Horisontale linjer gir en rolig og behagelig komposisjon.

img2727

Vertikale linjer gir en mer dynamisk og aktiv komposisjon. Det samme vil skrå linjer gjøre, bare i enda større grad. Ser du forresten hvordan jeg har brukt tredelingsprinsippet i disse to bildene? :o)

7

Her har jeg brukt skrå linjer for å skape liv og bevegelse i komposisjonen. Når linjene i tillegg leder mot samme punkt vil de også gi betrakteren en følelse av å bli dratt inn i bildet.

30062007019

Symmetri og asymmetri er også to virkemidler. Symmetriske bilder virker ofte statiske...

30062007018

...mens asymmetriske bilder blir mer levende, og ofte mer behagelige å se på.

Neste gang står det fargelære på timeplanen ;o)

Les tidligere innlegg her.

Fotoskolen - det gyldne snitt.

img4676

Å ha et superavansert speilreflekskamera med utallige funksjoner, og et tonn med utstyr, gir ingen garanti for at du tar fine bilder. Man må ha noe mer, man må ha det lille ekstra. Når det kommer til det å ta gode bilder så finnes det igrunn ingen fasit, men det finnes masse råd, tips og triks som kan hjelpe deg på vei. Blandt annet er det veldig viktig hvordan du komponerer bildene dine.

Når man snakker om komposisjon innen bildekunsten, det være seg foto eller maleri, så snakker man om elementenes plassering i bildeflaten. Hvor skal du plassere modellen for å få et mest mulig spennende bilde? Hvor skal du plassere objektet for å skape balanse? Hva hvis du vil skape ubalanse?

Den vanligste regelen er ofte tredelingsprinsippet og/eller det gyldne snitt. Jeg skriver og/eller fordi det egentlig er to forskjellige ting, men omtales ofte som det samme. Det gyldne snitt er en matematisk utregning av det mest visuelt tilfredsstillende punktet på en linje. Tredelingsprinsippet er basert på dette, men er en forenklet utgave - ingen matematiske formler. Needless to say, jeg holder meg til sistnevnte. Matte er ikke min sterkeste side ;)

Eksempel:
detgyldnesnittfirkant gyldnesnittruleofthirds
Det gyldne snitt                                 Tredelingsprinsippet

Enkelt sagt: Plasserer du elementene i bildet ditt der de røde prikkene er så får du en komposisjon som er behagelig for øyet, og har du linjer i bildet (for eksempel en horisont) kan du la de følge linjene i tredelingen. Du kan også tenke ruter, og plassere elementer i rutene.

dpp0396 copy
Det er ikke meningen at man skal følge disse prikkene og linjene slavisk, linjene behøver for eksempel ikke være helt rette. Her har jeg fulgt tredelingsprinsippet, og latt den røde prikken nederst til venstre være utgangspunkt for komposisjonen. Linjene i elementene, dvs glasset og planten, følger linjene i malen. Ingen grunn til å bruke linjal med andre ord.

img1943

Her har jeg også fulgt tredelingsprinsippet. Ser du at forgrunnen tar opp ca. en tredjedel av bildeflaten, og at huset er plassert ca. der den nederste røde prikken ville ha vært? Disse prikkene og linjene må man selvsagt bare se for seg når man tar bilder.

Artikkelen på Fotopia.no som jeg har linket til lengere oppe er veldig nyttig hvis du vil ha en litt grundigere innføring i det gyldne snitt og tredeling. Fotopia er forresten et nettsted for fotointeresserte, med alt fra artikler og fototips til medlemsgalleri og forum. Ganskje kjekt. Neste gang kommer det flere komposisjonsregler :o)

Les tidligere innlegg her.

Fotoskolen - Eksponering.

img4676

Nå som du kan justere både blender, lukkertid og ISO er det på tide å prøve seg med alle tre på en gang. I all hovedsak så bruker man disse innstillingene for å få riktig eksponering i bildet. Riktig eksponering vil si at bildet har riktig mengde lys - er bildet for mørkt kalles det undereksponert, og er det for lyst kalles det overeksponert. For å få riktig eksponering må man rett og slett bare prøve seg frem. Du kan helt sikkert få noen andre til å fortelle deg hvilke instillinger du skal ha, men det er ikke det man lærer av :o) Sett kameraet på M for manuell og la det stå der uansett hvor fristende det er å bruke Av eller Tv (som justerer kun blender eller lukker).

For å gjøre det litt enklere kan du sette ISO på auto til og begynne med, og kun konsentrere deg om samspillet mellom blender og lukker. Velger du ISO manuelt så vil det uansett ikke være nødvendig og justere denne for hvert bilde for å få riktig eksponering.

I praksis: Når kameraet står på M vil du se en skala på displayet som går fra -2 til +2, hvorav 0 er riktig eksponering. Den samme skalaen ser du også om du kikker inn i søkeren. Hold utløserknappen halveis inne og se hvor på skalaen du er. Ligger du langt til venstre kommer bildet til å bli undereksponert, da vet du at du må ha enten lengere lukkertid eller mindre blendertall for å øke mengden lys som kommer inn. Og motsatt: Ligger du langt til høyre på skalaen vil bildet bli overeksponert, og du må ha kortere lukkertid eller høyere blendertall. Eller begge deler, alt etter lys og andre omstendigheter.

Her er noen oppgaver som kan være nyttige:
  • Ta et bilde som er riktig eksponert.
  • Ta et bilde som er undereksponert.
  • Ta et bilde som er overeksponert.
  • Ta et portrett som er riktig eksponert og med liten dybdeskarphet.
  • Samme som ovenfor, men med stor dybdeskarphet denne gangen.
  • Ta et bilde av en gjenstand eller person i bevegelse. Bildet skal være riktig eksponert, og bevegelsen skal synes.
  • Samme som ovenfor, men nå skal bevegelsen fryses.
  • Gjør disse oppgavene både i dagslys og i mørkere omgivelser, og se hvilke ulike utfordringer du støter på.

Man kan også bruke en ekstern lysmåler for å få riktig eksponering, det har jeg nesten ingen erfaring med selv, så den biten hopper jeg glatt over. Husk at øvelse gjør mester, og etterhvert som du prøver deg frem vil det gå lettere for hver gang. Til slutt går dette nesten på autopilot. Eller så har jeg hørt iallefall, jeg er ikke helt der enda.

Les tidligere innlegg her.

Og lurer du på noe, så fyr løs :o)

Fotoskolen - ISO.

img4676

ISO
ISO er enkelt forklart lysfølsomheten på bildebrikken i kameraet ditt. Mens blender og lukker regulerer hvor mye lys som slipper inn, regulerer iso innstillingen hvor mye lys som registreres. Lavt ISO tall er lav lysfølsomhet, dvs at bildene blir mørke. Lave ISO verdier egner seg best når du har gode lysforhold, f.eks. utendørs på dagtid. Høyt ISO tall er høy lysfølsomhet, dvs at bildene blir lyse. Høye ISO verdier egner seg best når det er dårlige lysforhold, f.eks. innendørs eller på kveldstid. Det er greit å vite at høy ISO gir kornete bilder (støy), så hvis ikke det er noe man ønsker bør man bruke så lav ISO som mulig.

I praksis: Du kan justere ISO uansett hvilken instilling du har kameraet på, så lenge det ikke er et forhåndsstilt program, som f.eks. auto, portrett eller landskap. I første omgang kan det lønne seg å stille kameraet på P, og prøve seg frem med ulike ISO innstillinger (Igjen så er det Canon jeg snakker om, har du et annet kamera kan programet hete noe annet). Når kameraet står på P så bruker du ISO knappen, som er oppå kameraet, til å velge ISO verdi. Knips ivei!

Eksempel:

img4762
Ikke verdens beste eksempelbilde, men her ser du forskjell på høy og lav ISO. Øverste halvdel er tatt med ISO 100 og nederste halvdel er tatt med ISO 1600, dermed er det betydelig mer støy på nederste del. Vanligvis er dette noe de fleste vil unngå, men det kan også gi en stemningsfull effekt til f.eks. sort/hvitt bilder.

Nå vet du forhåpentligvis litt om både blender, lukkertid og ISO, og hva de ulike innstillingene gjør. Den største utfordringene for mange er å kombinere alle tre, altså å tenke på flere ting samtidig ;) Det skriver jeg om neste gang.

Fotoskolen - lukkertid.

img4676

Lukkertid
Lukkeren har som oppgave å bestemme hvor lenge bildesensoren skal eksponeres for lys, altså hvor lang eksponeringen er. Den regulerer også bevegelsesskarpheten i bildet. Du kan ha kort lukkertid, da kommer det lite lys inn og eventuelle bevegelser i bildet fryses. Eller du kan ha lang lukkertid, da kommer det mye lys inn, og eventuelle bevegelser vil vises som uskarpheter.

I praksis: for å kunne regulere lukkertiden må du stille kameraet ditt på Tv. Dette gjelder iallefall for Canon, andre kamera kan ha andre forkortelser, men ta en titt i bruksanvisningen. Prøv deg frem ved å ta bilder av ting i bevegelse med ulike lukkertider. Ved bruk av lange lukkertider vil eventuell skjelving på hånden også gi utslag på bildet, derfor kan det lønne seg å bruke stativ, eller å sette kameraet på noe stødig før du trykker på utløserknappen.

Eksempler:

img4726Her har jeg brukt lukkertid 1/100, dvs et hundredels sekund. Det var den korteste lukkertiden jeg kunne bruke, uten at bildet ble for mørkt (kort lukkertid slipper jo inn lite lys), derfor vil du kunne se endel bevegelsesuskarphet også i dette bildet. Sammenlignet med neste bilde er bevegelsen her fryst, men enda kortere lukkertid vil gi enda skarpere bilde. Kort lukkertid egner seg når du vil ta bilder av ting i bevegelse, f.eks barn og dyr.

img4723
Her har jeg brukt lukkertid 2", dvs to sekunder, noe som er lang lukkertid. Bildet taler vel for seg selv: lang lukkertid viser bevegelsene i et bilde. Lang lukkertid egner seg hvis du vil fremheve bevegelser, f.eks som i det klassiske fossefall bildet eller biler i fart bildet.

Up next: ISO.

Fotoskolen - blender.

Dette blir kanskje for spesielt interesserte, men jeg har tenkt å prøve meg på en fast greie kalt fotoskolen. Her kommer jeg til å skrive litt om foto, det være seg kamerainnstillinger, fargebruk, komposisjon, bilderedigering og så videre. Jeg er på ingen måte en ekspert, men jeg tror det kan være gøy å dele det lille jeg kan. Kom gjerne med forslag til hva jeg kan skrive om, eller rop ut hvis det er noe innen foto du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne :o)

img4676

Blender
For å foklare det enkelt så er blenderen åningen i objektivet ditt. Blenderen har som oppgave å regulere hvor mye lys som slippes inn, og også dybdeskarpheten i bildet.  Blenderåpningen kan være liten - da kommer det mindre lys til og du får stor dybdeskarphet (dvs både motiv og bakgrunn/forgrunn i fokus). Og blenderåpningen kan være stor - da kommer det mye lys til og du får en liten dybdeskarphet (dvs motivet i fokus og bakgrunn/forgrunn ute av fokus).

I praksis: for å kunne regulere blenderåpningen må du sette kameraet ditt på Av. Dette gjelder iallefall for Canon, andre kamera kan ha andre forkortelser, men ta en titt i bruksanvisningen. Så er det bare å prøve seg frem, øvelse gjør mester. Det er viktig å huske på at høyt blentertall er liten blenderåpning, og at lavt blendertall er stor blenderåpning . Litt forvirrende til og begynne med, men det blir man fort vant.

Eksempler:

img4722

Her har jeg brukt blender 22. Det er et høyt blendertall, altså liten blenderåpning, noe som gir et skarpt bilde. Både forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn er i fokus, nesten iallefall ;) Egner seg godt hvis du vil ha med alle detaljene i et bilde.

img4721

Her har jeg brukt blender 1,8. Det er et lavt blendertall, altså stor blenderåpning, noe som gir liten dybdeskarphet. Forgrunn og bakgrunn er ute av fokus, noe som gir bildet dybde. Egner seg godt til portretter og bilder du vil gi et kunstnerisk/profesjonelt preg.

For å få maksimalt ut av kameraet ditt er det ikke nok å justere kun blenderen. Lukkertid og ISO spiller også en viktig rolle, og det skriver jeg om neste gang :o)