Fotoskolen (benteblogg)

Fotoskolen - komposisjon og virkemidler.

img4676

I tillegg til det gyldne snitt, eller tredelingsprinsippet, er det mange andre komposisjonsregler og virkemidler som er greie kunne. Et bilde som er godt komponert vil appellere til betrakteren i mye strre grad enn et som ikke er det.

For eksempel s har linjer mye si: Hvor og hvordan du plasserer linjene i et bilde avgjr hva slags inntrykk bildet gir.

3

Horisontale linjer gir en rolig og behagelig komposisjon.

img2727

Vertikale linjer gir en mer dynamisk og aktiv komposisjon. Det samme vil skr linjer gjre, bare i enda strre grad. Ser du forresten hvordan jeg har brukt tredelingsprinsippet i disse to bildene? :o)

7

Her har jeg brukt skr linjer for skape liv og bevegelse i komposisjonen. Nr linjene i tillegg leder mot samme punkt vil de ogs gi betrakteren en flelse av bli dratt inn i bildet.

30062007019

Symmetri og asymmetri er ogs to virkemidler. Symmetriske bilder virker ofte statiske...

30062007018

...mens asymmetriske bilder blir mer levende, og ofte mer behagelige se p.

Neste gang str det fargelre p timeplanen ;o)

Les tidligere innlegg her.

Fotoskolen - det gyldne snitt.

img4676

ha et superavansert speilreflekskamera med utallige funksjoner, og et tonn med utstyr, gir ingen garanti for at du tar fine bilder. Man m ha noe mer, man m ha det lille ekstra. Nr det kommer til det ta gode bilder s finnes det igrunn ingen fasit, men det finnes masse rd, tips og triks som kan hjelpe deg p vei. Blandt annet er det veldig viktig hvordan du komponerer bildene dine.

Nr man snakker om komposisjon innen bildekunsten, det vre seg foto eller maleri, s snakker man om elementenes plassering i bildeflaten. Hvor skal du plassere modellen for f et mest mulig spennende bilde? Hvor skal du plassere objektet for skape balanse? Hva hvis du vil skape ubalanse?

Den vanligste regelen er ofte tredelingsprinsippet og/eller det gyldne snitt. Jeg skriver og/eller fordi det egentlig er to forskjellige ting, men omtales ofte som det samme. Det gyldne snitt er en matematisk utregning av det mest visuelt tilfredsstillende punktet p en linje. Tredelingsprinsippet er basert p dette, men er en forenklet utgave - ingen matematiske formler. Needless to say, jeg holder meg til sistnevnte. Matte er ikke min sterkeste side ;)

Eksempel:
detgyldnesnittfirkant gyldnesnittruleofthirds
Det gyldne snitt Tredelingsprinsippet

Enkelt sagt: Plasserer du elementene i bildet ditt der de rde prikkene er s fr du en komposisjon som er behagelig for yet, og har du linjer i bildet (for eksempel en horisont) kan du la de flge linjene i tredelingen. Du kan ogs tenke ruter, og plassere elementer i rutene.

dpp0396 copy
Det er ikke meningen at man skal flge disse prikkene og linjene slavisk, linjene behver for eksempel ikke vre helt rette. Her har jeg fulgt tredelingsprinsippet, og latt den rde prikken nederst til venstre vre utgangspunkt for komposisjonen. Linjene i elementene, dvs glasset og planten, flger linjene i malen. Ingen grunn til bruke linjal med andre ord.

img1943

Her har jeg ogs fulgt tredelingsprinsippet. Ser du at forgrunnen tar opp ca. en tredjedel av bildeflaten, og at huset er plassert ca. der den nederste rde prikken ville ha vrt? Disse prikkene og linjene m man selvsagt bare se for seg nr man tar bilder.

Artikkelen p Fotopia.no som jeg har linket til lengere oppe er veldig nyttig hvis du vil ha en litt grundigere innfring i det gyldne snitt og tredeling. Fotopia er forresten et nettsted for fotointeresserte, med alt fra artikler og fototips til medlemsgalleri og forum. Ganskje kjekt. Neste gang kommer det flere komposisjonsregler :o)

Les tidligere innlegg her.

Fotoskolen - Eksponering.

img4676

N som du kan justere bde blender, lukkertid og ISO er det p tide prve seg med alle tre p en gang. I all hovedsak s bruker man disse innstillingene for f riktig eksponering i bildet. Riktig eksponering vil si at bildet har riktig mengde lys - er bildet for mrkt kalles det undereksponert, og er det for lyst kalles det overeksponert. For f riktig eksponering m man rett og slett bare prve seg frem. Du kan helt sikkert f noen andre til fortelle deg hvilke instillinger du skal ha, men det er ikke det man lrer av :o) Sett kameraet p M for manuell og la det st der uansett hvor fristende det er bruke Av eller Tv (som justerer kun blender eller lukker).

For gjre det litt enklere kan du sette ISO p auto til og begynne med, og kun konsentrere deg om samspillet mellom blender og lukker. Velger du ISO manuelt s vil det uansett ikke vre ndvendig og justere denne for hvert bilde for f riktig eksponering.

I praksis: Nr kameraet str p M vil du se en skala p displayet som gr fra -2 til +2, hvorav 0 er riktig eksponering. Den samme skalaen ser du ogs om du kikker inn i skeren. Hold utlserknappen halveis inne og se hvor p skalaen du er. Ligger du langt til venstre kommer bildet til bli undereksponert, da vet du at du m ha enten lengere lukkertid eller mindre blendertall for ke mengden lys som kommer inn. Og motsatt: Ligger du langt til hyre p skalaen vil bildet bli overeksponert, og du m ha kortere lukkertid eller hyere blendertall. Eller begge deler, alt etter lys og andre omstendigheter.

Her er noen oppgaver som kan vre nyttige:
  • Ta et bilde som er riktig eksponert.
  • Ta et bilde som er undereksponert.
  • Ta et bilde som er overeksponert.
  • Ta et portrett som er riktig eksponert og med liten dybdeskarphet.
  • Samme som ovenfor, men med stor dybdeskarphet denne gangen.
  • Ta et bilde av en gjenstand eller person i bevegelse. Bildet skal vre riktig eksponert, og bevegelsen skal synes.
  • Samme som ovenfor, men n skal bevegelsen fryses.
  • Gjr disse oppgavene bde i dagslys og i mrkere omgivelser, og se hvilke ulike utfordringer du stter p.

Man kan ogs bruke en ekstern lysmler for f riktig eksponering, det har jeg nesten ingen erfaring med selv, s den biten hopper jeg glatt over. Husk at velse gjr mester, og etterhvert som du prver deg frem vil det g lettere for hver gang. Til slutt gr dette nesten p autopilot. Eller s har jeg hrt iallefall, jeg er ikke helt der enda.

Les tidligere innlegg her.

Og lurer du p noe, s fyr ls :o)

Fotoskolen - ISO.

img4676

ISO
ISO er enkelt forklart lysflsomheten p bildebrikken i kameraet ditt. Mens blender og lukker regulerer hvor mye lys som slipper inn, regulerer iso innstillingen hvor mye lys som registreres. Lavt ISO tall er lav lysflsomhet, dvs at bildene blir mrke. Lave ISO verdier egner seg best nr du har gode lysforhold, f.eks. utendrs p dagtid. Hyt ISO tall er hy lysflsomhet, dvs at bildene blir lyse. Hye ISO verdier egner seg best nr det er drlige lysforhold, f.eks. innendrs eller p kveldstid. Det er greit vite at hy ISO gir kornete bilder (sty), s hvis ikke det er noe man nsker br man bruke s lav ISO som mulig.

I praksis: Du kan justere ISO uansett hvilken instilling du har kameraet p, s lenge det ikke er et forhndsstilt program, som f.eks. auto, portrett eller landskap. I frste omgang kan det lnne seg stille kameraet p P, og prve seg frem med ulike ISO innstillinger (Igjen s er det Canon jeg snakker om, har du et annet kamera kan programet hete noe annet). Nr kameraet str p P s bruker du ISO knappen, som er opp kameraet, til velge ISO verdi. Knips ivei!

Eksempel:

img4762
Ikke verdens beste eksempelbilde, men her ser du forskjell p hy og lav ISO. verste halvdel er tatt med ISO 100 og nederste halvdel er tatt med ISO 1600, dermed er det betydelig mer sty p nederste del. Vanligvis er dette noe de fleste vil unng, men det kan ogs gi en stemningsfull effekt til f.eks. sort/hvitt bilder.

N vet du forhpentligvis litt om bde blender, lukkertid og ISO, og hva de ulike innstillingene gjr. Den strste utfordringene for mange er kombinere alle tre, alts tenke p flere ting samtidig ;) Det skriver jeg om neste gang.

Fotoskolen - lukkertid.

img4676

Lukkertid
Lukkeren har som oppgave bestemme hvor lenge bildesensoren skal eksponeres for lys, alts hvor lang eksponeringen er. Den regulerer ogs bevegelsesskarpheten i bildet. Du kan ha kort lukkertid, da kommer det lite lys inn og eventuelle bevegelser i bildet fryses. Eller du kan ha lang lukkertid, da kommer det mye lys inn, og eventuelle bevegelser vil vises som uskarpheter.

I praksis: for kunne regulere lukkertiden m du stille kameraet ditt p Tv. Dette gjelder iallefall for Canon, andre kamera kan ha andre forkortelser, men ta en titt i bruksanvisningen. Prv deg frem ved ta bilder av ting i bevegelse med ulike lukkertider. Ved bruk av lange lukkertider vil eventuell skjelving p hnden ogs gi utslag p bildet, derfor kan det lnne seg bruke stativ, eller sette kameraet p noe stdig fr du trykker p utlserknappen.

Eksempler:

img4726Her har jeg brukt lukkertid 1/100, dvs et hundredels sekund. Det var den korteste lukkertiden jeg kunne bruke, uten at bildet ble for mrkt (kort lukkertid slipper jo inn lite lys), derfor vil du kunne se endel bevegelsesuskarphet ogs i dette bildet. Sammenlignet med neste bilde er bevegelsen her fryst, men enda kortere lukkertid vil gi enda skarpere bilde. Kort lukkertid egner seg nr du vil ta bilder av ting i bevegelse, f.eks barn og dyr.

img4723
Her har jeg brukt lukkertid 2", dvs to sekunder, noe som er lang lukkertid. Bildet taler vel for seg selv: lang lukkertid viser bevegelsene i et bilde. Lang lukkertid egner seg hvis du vil fremheve bevegelser, f.eks som i det klassiske fossefall bildet eller biler i fart bildet.

Up next: ISO.

Fotoskolen - blender.

Dette blir kanskje for spesielt interesserte, men jeg har tenkt prve meg p en fast greie kalt fotoskolen. Her kommer jeg til skrive litt om foto, det vre seg kamerainnstillinger, fargebruk, komposisjon, bilderedigering og s videre. Jeg er p ingen mte en ekspert, men jeg tror det kan vre gy dele det lille jeg kan. Kom gjerne med forslag til hva jeg kan skrive om, eller rop ut hvis det er noe innen foto du lurer p, s skal jeg svare etter beste evne :o)

img4676

Blender
For foklare det enkelt s er blenderen ningen i objektivet ditt. Blenderen har som oppgave regulere hvor mye lys som slippes inn, og ogs dybdeskarpheten i bildet. Blenderpningen kan vre liten - da kommer det mindre lys til og du fr stor dybdeskarphet (dvs bde motiv og bakgrunn/forgrunn i fokus). Og blenderpningen kan vre stor - da kommer det mye lys til og du fr en liten dybdeskarphet (dvs motivet i fokus og bakgrunn/forgrunn ute av fokus).

I praksis: for kunne regulere blenderpningen m du sette kameraet ditt p Av. Dette gjelder iallefall for Canon, andre kamera kan ha andre forkortelser, men ta en titt i bruksanvisningen. S er det bare prve seg frem, velse gjr mester. Det er viktig huske p at hyt blentertall er liten blenderpning, og at lavt blendertall er stor blenderpning . Litt forvirrende til og begynne med, men det blir man fort vant.

Eksempler:

img4722

Her har jeg brukt blender 22. Det er et hyt blendertall, alts liten blenderpning, noe som gir et skarpt bilde. Bde forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn er i fokus, nesten iallefall ;) Egner seg godt hvis du vil ha med alle detaljene i et bilde.

img4721

Her har jeg brukt blender 1,8. Det er et lavt blendertall, alts stor blenderpning, noe som gir liten dybdeskarphet. Forgrunn og bakgrunn er ute av fokus, noe som gir bildet dybde. Egner seg godt til portretter og bilder du vil gi et kunstnerisk/profesjonelt preg.

For f maksimalt ut av kameraet ditt er det ikke nok justere kun blenderen. Lukkertid og ISO spiller ogs en viktig rolle, og det skriver jeg om neste gang :o)