Fotoskolen - lukkertid. (benteblogg)

Fotoskolen - lukkertid.

img4676

Lukkertid
Lukkeren har som oppgave å bestemme hvor lenge bildesensoren skal eksponeres for lys, altså hvor lang eksponeringen er. Den regulerer også bevegelsesskarpheten i bildet. Du kan ha kort lukkertid, da kommer det lite lys inn og eventuelle bevegelser i bildet fryses. Eller du kan ha lang lukkertid, da kommer det mye lys inn, og eventuelle bevegelser vil vises som uskarpheter.

I praksis: for å kunne regulere lukkertiden må du stille kameraet ditt på Tv. Dette gjelder iallefall for Canon, andre kamera kan ha andre forkortelser, men ta en titt i bruksanvisningen. Prøv deg frem ved å ta bilder av ting i bevegelse med ulike lukkertider. Ved bruk av lange lukkertider vil eventuell skjelving på hånden også gi utslag på bildet, derfor kan det lønne seg å bruke stativ, eller å sette kameraet på noe stødig før du trykker på utløserknappen.

Eksempler:

img4726Her har jeg brukt lukkertid 1/100, dvs et hundredels sekund. Det var den korteste lukkertiden jeg kunne bruke, uten at bildet ble for mørkt (kort lukkertid slipper jo inn lite lys), derfor vil du kunne se endel bevegelsesuskarphet også i dette bildet. Sammenlignet med neste bilde er bevegelsen her fryst, men enda kortere lukkertid vil gi enda skarpere bilde. Kort lukkertid egner seg når du vil ta bilder av ting i bevegelse, f.eks barn og dyr.

img4723
Her har jeg brukt lukkertid 2", dvs to sekunder, noe som er lang lukkertid. Bildet taler vel for seg selv: lang lukkertid viser bevegelsene i et bilde. Lang lukkertid egner seg hvis du vil fremheve bevegelser, f.eks som i det klassiske fossefall bildet eller biler i fart bildet.

Up next: ISO.

bloglovin

8 kommentarer

Caroline

21.mai.2009 kl.00:54

Å, stilige tips :D
hurra for bentes fotoskole! :D

trille

21.mai.2009 kl.12:21

Hurra, hurra!! Jeg liker fotoskolen. Sparer disse på bloglovin, og når jeg får tid, så skal jeg virkelig teste ut. :)

Living A Peaceful Life

21.mai.2009 kl.17:23

Jeg slenger meg på med en trippel hurra! Jeg får speilreflekskamera mitt IMORGEN, så dette trenger jeg å lære! Takk takk! Gleder meg til fortsettelsen. :o) Jeg har kjøpt et canon eos 400 d som har tatt 3000 bilder. Samt en(ganske dårlig) linse nr. 2 og fjernkontroll/utløser. Gleder meg til å prøve!

Gjertrud

04.jan.2010 kl.17:31

Hei! Jeg har et CANON EOS 50D, driver og eksprimenterer litt. Men jeg har det problemet at når jeg har lang lukkertid, blir bildet kjempelyst. Hva skal jeg gjøre?

bente

04.jan.2010 kl.19:28

Gjertrud: Når du har lang lukkertid slipper du inn mye lys. Det du må gjøre hvis du vil ha så lang lukkertid er å kompensere med andre ting. Du kan for eksempel stille blendertallet høyere og/eller du kan bruke lavere iso. Håper det hjelper :)

hodaimad, kommenterer tilbake

01.jul.2011 kl.15:52

jeg har canon eos 550d, og lurer på hvordan man endrer lukkertiden?

Linn Camilla

26.des.2011 kl.16:48

la ut en link om de side , siden eg legge ud mye bilder så folk kan kikke å legge nok ut mere om eg finne noe inntresangt og linke til sia de

Skriv en ny kommentar

Related Posts with Thumbnails