Pelsdyroppdrett - si din mening! (benteblogg)


Pelsdyroppdrett - si din mening!

TV2 sendte mandag kveld dokumentaren "Et skinn av velferd". Materialet som er brukt i denne dokumentaren er samlet inn av Nettverk for dyrs frihet, og dokumentaren kan sees i sin helhet på TV2's web-tv.

forbypels.no kan du også se en video med mer av det samme materialet.

Først litt fakta:
- I Norge er det ca 500 pelsfarmer som driver med oppdrett av mink og/eller rev.
- Det avlives ca 800.000 pelsdyr i Norge hvert år.
- Pels er et luksusprodukt, og brukes stort sett til klær, og detaljer på klær/sko o.l.
- Minstekravet til minkenes bur (når det gjelder størrelse) er en høyde på 45cm og en bunnflate på 0,2 kvadratmeter.
- For rev er kravene 70cm høyde, og en bunnflate på 0,8 kvadratmeter.
- Når det gjelder innredning så skal burene ha en kasse eller en annen innretning hvor dyret kan søke skjul, og en liggehylle.
- Burene skal være av et drenerende materiale, og i praksis vil det si at alle bur er av netting.
- Pelsdyrene tilbringer hele livet i buret. Avlsdyrene lever flere år på under èn kvadratmeter, mens de som brukes til pels avlives når de er seks måneder gamle.
- Norsk pelsindustri får ca. 70 millioner kroner i statsstøtte hvert år.
- Det er Mattilsynet som har ansvaret for å følge opp og ha kontroller på pelsfarmene, men de har, ifølge de selv, ikke ressurser til dette.
- I følge Norsk Pelsdyralslag er ikke stereotype adferd et proplem i norsk pelsindustri, men i følge Nettverk for dyrs frihet opplevde de akkurat det blandt dyrene på alle de 120 farmene de besøkte.
- I Sverige og Nederland er revefarmer forbudt, og i Danmark kommer det antageligvis et lignende forbud snart.
- Storbritannia, Irland og Østerrike har innført forbud mot pelsoppdrett i sin helhet. Sveits har avviklet pelsfarmene, og i Italia er det så strenge regler at pelsoppdrett ikke lønner seg.


page
Bilder: Nettverk for dyrs frihet, tatt på norske revefarmer i 2008




Og nå som vi er ferdig med formalitetene: jeg blir så JÆVLIG forbanna! Hvordan kan den norske stat gi søtti millioner kroner i støtte til en slik industri, også har ikke Mattilsynet engang ressurser til å drive kontroll?? Jeg forstår at det vi får se i dokumentaren og på disse bildene er skrekkeksempler. Men alikevel: Det forekommer, det eksisterer i Norge i år 2008, det er realitet. Og de som har mulighet til å gjøre noe med det bare lukker øynene og skylder på hverandre. Jeg blir så UTROLIG forbanna!

Og til landbruksminister Lars Peder Brekk: Du vil ikke kommentere bildene fordi de er tatt uten tillatelse fra revefarm eierne. Du mener at denne debatten bør foregå i full åpenhet, og at forutsetning for all virksomhet er at regler og lover følges. Vi ser jo her tydelige eksempler på at lover og regler IKKE følges! Tror du virkelig at disse revefarm eierne, som har så mye dritt på samvittigheten, noensinne ville tillat Nettverk for dyrs frihet eller TV2 å filme på farmene deres? Nei! Hvor åpen er debatten da, hvis ikke ALT kommer frem i lyset?

Det finnes selvsagt reverøktere som følger de lover og forskrifter som finnes, og forhåpentligvis gjelder dette for flertallet av norske pelsfarmer. Men alikevell så er min oppfattning at pelsoppdrett er dyremishandling. Dyr er levende vesener med instinkter og behov, og de lever hele livet i små nettingbur, HELT uten mulighet til å følge disse instinktene eller tilfredsstille disse behovene.

Mattilsynet har bedt Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) om å vurdere risikoen for lidelse ved hold av pelsdyr. VKM kom frem til at velferden for rev og mink blir godt ivaretatt, men det er nødvendig med mer kunnskap om hold av ilder og chinchilla (til info: ilder og chincilla drives ikke pelsoppdrett på i Norge). Sammenligningsgrunnlaget var bl.a. BURHØNS. Hvordan kan man sammenligne rev med burhøns?? En sammenligning med hund er mer på sin plass spør du meg. Og hadde noen forsøkt å holde hunden sin sperret inne i nettingbur hele dens levetid, ja da hadde de blitt politianmeldt for dyremishandling. Jeg ser ikke hvorfor det burde være annerledes for rev eller mink.

(Ikke misforstå: Jeg synes måten burhøns holdes på er forkastelig. Men det er en annen diskusjon)

Jeg har sendt e-post til Mattilsynet og spurt bl.a. om hva deres rolle i dette er, og hvilke rutiner de har for å drive kontroll på de 500 pelsfarmene som finnes. Jeg har også sendt en e-post til Norsk pelsdyralslag med ulike spørsmål om pelsdyroppdrett. Dette fordi jeg ønsker å vite mest mulig om dette temaet. Jeg mener at kunnskap er makt, og skal man kunne føre en saklig diskusjon er det nødvendig å kunne litt om temaet. Så gjenstår det bare å se om jeg får svar.

Så nå lurer jeg på: Hva er ditt syn på dette? Synes du pelsoppdrett er dyremishandling, eller synes du det er helt greit så lenge de følger de lover og regler som finnes i Norge? Vær med å skap debatt!


bloglovin

27 kommentarer

Drea

12.11.2008 kl.12:44

Jeg syns det er vanskelig å mene noe om dette. Men, jeg har selvfølgelig en mening alikevel. :b

Jeg mener at det er helt greit å bruke pelsen av dyr til klær, men jeg syns det er drøyt å avlive dyr BARE for å få pelsen deres. Det er litt fælt, i grunn. Hva om man bare tok pelsen av dyr som er døde i utgangspunktet? Hadde kanskje blitt lite pels, men da kunne det vært litt ekstra dyrt i stedet. :b

bente

12.11.2008 kl.13:42

Jeg er i stor grad enig med deg :) Jeg synes det er greit å bruke skinnet/pelsen på dyr hvor kjøttet også kommer til nytte. Men som du sier: å avlive et dyr kun for pelsen er unødvendig. Og når man i tilleg huser dyrene i minimale nettingbur hvor de ikke får mulighet til å være det de nettopp er: dyr, da blir det dyremishandlig spør du meg.Jeg tror nok ikke å bare bruke pelsen av dyr som dør av naturlige årsaker slår an helt hos rverøkterne, selv om jeg synes det er en fantastisk idè ;) Pelsdyrene avlives når de er seks måneder gamle, antageligvis fordi de da har den fineste pelsen. Jeg anbefaler absolutt å se de to dokumentarene :)

Drea

12.11.2008 kl.13:57

Nå svarer jeg her, men det bruker jeg altså ikke å gjøre! ;D Selv bruker jeg å svare på kommentarer i mitt eget kommentarfelt. Jeg syns det blir så uoversiktlig om jeg svarer i andres felt, for da får man på en måte ingen sammenheng i det som står. Men, dette er selvfølgelig opp til helt enkelt. Jeg er såpass sær at jeg sletter unna kommentarer som er svar på noe jeg har sagt til andre. Hihi. :) Så, jeg vil anbefale deg å svare i ditt eget kommentarfelt! :)Ser forresten at du er fra Nord-Trøndelag. Jeg er halvt nord-trønder, for pappa var fra Steinkjer.

:)

mari

12.11.2008 kl.14:33

Kjempebra at du har sendt mail til mattilsynet, men vet du om det er noe mer vi(folk) kan gjøre? for eksempel noe underskriftkampanje ol. Jeg synes det burde bli helt forfbudt med pelsdyrfarmer. Men hvis det ikke var en løsning så burde det bare være lov å ta pelsen til døde eller dyr som måtte blitt avlivet uansett, kanskje noe i forbindelse med slakteren(er litt usikker på hva sånne steder heter)?

12.11.2008 kl.14:59

hallo.. ingen vil bruke pelsen til et sjøldaua dyr da jenter. det finnes så mye fuskpelser å få kjøpt så hvorfor bruke ekte!greit nok at det er utrooolig varmt å deilig men uansett:På ekte pels er jo miljøvennlig å sånn da men alikevel:P å gjennbruk er det jo også. hehe men ingen dyr bør lide pga menneskets behov for å pynte seg.

bente

12.11.2008 kl.15:31

Å bruke pelsen til dyr som dør av sykdom/skade er nok ingen løsning nei. Ofte vil pelsen da være gammel/skadet. Og hvorfor bruke pels i det hele tatt, som Anonym sier her :)Det er ikke lett å vite hva man kan gjøre som privatperson. Det mest innlysende er selvfølgelig å ikke kjøpe pels/pelsprodukter. Kjøper du klær eller sko med pels-detalj, forsikre deg alltid om at det ikke er ekte pels først. Jeg anbefaler deg også å sende e-post som uttrykker din bekymring til Mattilsynet, landbruksministeren, lokalpolitikere, og alle andre som kan være med å sette fokus på dette problemet. På www.forbypels.no finner du en liten oversikt over hva du kan gjøre for å hjelpe.Også er det selvsagt viktig at du er aktiv. Fortell om pelsindustrien til familie og venner, skriv om det i bloggen din osv. Kanskje kan det flettes in som et tema i en skoleoppgave?

Trude

12.11.2008 kl.16:58

jeg leste ikke det du skrev. og jeg så ikke den som var på tv2. www.peta2.com er en plass du besøke om du ikke er der. Jeg er medlem og sender brev til forskjellige plasser de bruker disse grusomhetene.jeg tror det er 5 eller 6 forskjellige firmaer som har sluttet med det nå, på grunn av oss medlemmene der.

har også skrevet innlegg i bloggen min og skoleoppgaver på det. jeg gjør også andre ting, og imorgen skal jeg gå fakkeltog mot pelsbruk. :P

BlondeJulie

12.11.2008 kl.18:11

vist dyret allerede hadde vært dødt, hadde det vært ok å pelsen, men å drepe for å få pelsen blir helt feil!Jeg kjøper aldri ekte pels, for jeg hater måten dyrene behandles på.

Hundrings

12.11.2008 kl.18:21

Uff. Det er mye å sette seg inn i. Jeg vil ikke uttrykke for mye i fare for å blottlegge min labre kunnskap om emnet, men jeg har sålangt aldri ergret meg over at folk trives med døde dyr på kroppen. Jeg pleier ikke ha det selv, men jeg bryr meg ikke stort hvis andre har det. Samtidig har mennesker til enhver tid, siden opprinnelsen, tatt dyrene i bruk... og - de er her ennå.Jeg er på ingen måte vegetarianer da, for å si det sånn!

Hanne

12.11.2008 kl.21:47

Jeg synes det er helt unødvendig med alt, absolutt alt som har med dyremishandling å gjøre.De tjener endel penger på det, folk kjøper pels og bryr seg ikke hvor det kommer fra.Dyr som blir avlet for pelsen blir gitt "spesialfor" og alt mulig tulliball for å få finere og mer holdbar pels etter den er død, grufult! De har ikke sjansen på det dyrelivet de burde ha hatt.Om det bare hadde vært sånn at vi, menneskearten, brukte alt fra et dyr.. Ikke avlet noen dyr til slakting, noen pels, noen til "pynt" osv, men det funker ikke. Folk skal ha det beste og dyrene får gjennomgå. De få som bryr seg, sånn vikrelig bryr seg ikke "åh, stakker da"-mening, får gjøre alt de kan. enkeltpersoner kan jo ikke stoppe det, men om mange samler seg i orginisasjoner o.l kan det gjøre en forskjell.(Jeg synes pels som oftest ser grusomt ut også da, men, men)

Veggo Foxy

12.11.2008 kl.23:23

Jeg syns det er syyyykt uansett om pelsen eller kjøttet blir brukt.. Herregud, at det går ann. Faen så ekkelt og ha pels på seg..

Celia

12.11.2008 kl.23:46

Ja, jeg skal være helt ærlig å si at i bunn og grunn er jeg ikke IMOT bruk av pels. Mange kan sikkert tenke at, hvor dum er ikke jeg som sier det jeg sier nå, men det er nå min mening... Snakket med venninne av meg som kjøpte seg en gammel boa av revepels. Hun hadde litt dårlig samvittighet. Det jeg sa, var at det trengte hun ikke, den er såpass gammel, og det har skjedd, hva skal man gjøre? Vintagepels kan jeg synes er ganske flott. MEN, det er det som skjer i dag. Det er forholdene dyrene på disse pelsfarmene lever under - det er helt grusomt! Og at mennesker i det hele tatt klarer å tillate, og å drive disse farmene på denne grufulle måten det gjør men så sint og så lei meg! Jeg er vel i grunn også litt i mot oppdrett av rev for revepels. For rev er et dyr hvis stand begynner å synke ute i naturen, og mener dette er en art vi heller må ta vare på. Jeg er enig med Bente her om at kunnskap er makt, og jeg vet selv ikke så mye runt temaet. Men etter å ha sett disse grusomme bildene, så skjønner jeg ikke at noe gjøres PRONTO! Om det forbys i Norge så er det egentlig helt greit! Så mange land i Europa har forbud mot pelsdyroppdrett eller så strenge regler at det ikke er lønnsomt. Hvorfor må Norge(som vanlig) alltid henge langt etter? Og at disse farmene får SØTTI MILLIONER i statsstøtte. det er bare det værste jeg har hørt. Og vi ser jo hva pengene IKKE går til ihvertfall! Penger som sårt kunne gjort nytte for seg annen plass! Det er bare hjerteskjærende hele saken.

Terese

13.11.2008 kl.12:15

Jeg, som de fleste andre som har kommentert her, må innrømme at jeg ikke vet mye om dette. Men, det er vel kanskje det som er meningen fra reverøkternes side? Det er bra at det kommer frem iallefall, så det kan bli gjort noe med. Det å bruke pels fra dyr som klær er en mote vi aldri kommer til å bli kvitt, det er alltid noen i en eller annen del av verden som vil se på dette som pent, et tegn på velstand, deilig osv. Så det å forby det helt her i Norge og se seg fornøyd med det vil bli å lukke øynene for det som skjer rundt seg. Selvfølgelig er det beste vi kan gjøre nå være å starte i Norge, men deretter, må vi tenke mer på hva som foregår rundt oss. I hvor mange Amerikanske filmer og serier går de rike personene med pelskåpe liksom? Det å tro at bare å forby pelslaging her i Norge vil forandre noe går ikke.

Jeg vil ikke si jeg er imot det å bruke pels til klær. Men samtidig, det er forferdelig at det skal skje på den måten som blir vist på dokumentarene. Jeg kjenner mange som er imot pels, og dette bare fordi de synes synd på de stakkars dyrene som må lide. Ærlig talt, er det pelsen i seg selv de er imot, eller dyrenes tilstand? Hva med å bruke penger fra de 70 millionene og gi dem til de som følger med på revefarmene istedenfor, så de får kontrollert alle? Og lage nye, strenge lover som gjør at dyrene ikke får lov til å lide. Isåfall, om dyrene ikke lider, kan jeg ikke si at jeg er imot pels. Ikke at jeg ville brukt det selv, men det å forby pelslaging vil bli det samme som med hasj; det er forbudt, men det er alltid noen som driver med det likevel. Og de som driver med det da, er jeg ganske sikker på ikke vil være noe bedre enn de på dokumentaren.

bente

13.11.2008 kl.12:30

Celia: Jeg mener det har litt med holdning å gjøre også. Dersom man er mot pelsdyroppdrett så vil det være for dumt å gå med pels på seg. Greit nok at det kanskje er en 30 år gammel pels, men det kan ikke de rundt deg vite. Folk som kanskje ser opp til deg (eller i dette tilfellet, venninnen din) tenker "det var kult, sånn vil jeg også ha", også støtter de norsk pelsindustri ved å kjøpe seg en pels boa selv. Kjempeflott at du også er for et forbud mot pelsoppdrett da :)Hundrings: Jeg er på heller ingen måte vegetarianer (selv om jeg noen ganger skulle ønske jeg var det). Og jeg er heller ikke av typen som kaster ukvemsord bare jeg ser noen med ei skinnjakke på gata. Jeg synes det er helt greit at mennesker bruker dyr til klær og mat, så lenge vi behandler de på en respektfull måte. Men når man aler opp dyr KUN for pelsens skyld, og man i tillegg huser de i bittesmå bur hele deres levetid, da synes jeg det er forkastelig.Jeg skjønner jo at ikke alle kan være like engasjert i alt, selv om jeg gjør mitt beste for å overbevise verden (iallefall den del av verden jeg vandrer i) om at dyrevern virkelig fortjener engasjement.Bente =)

Caroline

13.11.2008 kl.13:00

Min mening er lang og beskrivende. Jeg brenner virkelig for saken, og klarer ikke å korte ned her. Har laget en blogg: http://cajjoline.blogspot.com/2008/11/vr-s-vennlig-og-bit-deg-selv-hardt-i.htmlHvis noen vil se mitt syn ;)Bra blogg forresten!

Bente

13.11.2008 kl.14:39

Mummiterese skriver:"Hva med å bruke penger fra de 70 millionene og gi dem til de som følger med på revefarmene istedenfor, så de får kontrollert alle? Og lage nye, strenge lover som gjør at dyrene ikke får lov til å lide."Saken er at dyrene lider selv om reverøkterne følger de lover og regler som gjelder nå. Og om det skulle komme en lovendring som f.eks sier at revene/minkene skal få lov til å boltre seg i innhegninger med et miljø som tilsvarer deres naturlige miljø, så ville ikke pelsfarming lenger lønne seg. Dette fordi dyrene da lett ville fått skader og slitasjer på pelsen sin. Så konklusjonen er at så lenge pelsdyroppdrett er lov, så lider dyrene.Men jeg er helt enig med deg at dette er et problem som bør tas tak i på verdensbasis. I andre land er pelsdyrnæringen enda verre, og hensynet til dyrenes velferd er ikke-eksisterende. Men Norge må gå foran med et godt eksempel. Jeg tror at dersom pelsdyroppdrett ble forbudt her til lands, så ville det blitt lettere å jobbe for en bedret situasjon, og en holdningsendring når det gjelder dyrs rettigheter, i andre land.Selvfølgelig vil det alltid være noen som bryter loven. Slik er det på omtrent alle plan i samfunnet, og innen alle næringer. Men blir pelsdyroppdrett forbudt så vil det si at det er hundre tusener av dyr som slipper å lide. Og ja: jeg kaller det å være sperret inne i et lite bur, uten mulighet for å gjemme seg, uten mulighet for å løpe, uten mulighet for å grave hi, uten mulighet for å jakte og følge instinktene, for lidelse.

Celia

13.11.2008 kl.18:39

Men som jeg sa i begynnelsen og, så er jeg ikke fullstendig imot pels. Det er MÅTEN det skjer på. Om det blir forbud for pelsdyroppdrett i Norge, så synes jeg, JA, at det er flott - for jeg ser hva som foregår pr. i dag. Men hadde det vært andre omstendigheter, slik det burde være så hadde det, for min del, vært greit med pelsdyroppdrett. Men da skulle alt skjedd under perfekte humane omstendigheter. Men jo, hører hva du sier. Holdning er noe av det viktigste! Og, ja det er et svært godt argument du kommer med der. Derfor er det viktig at vi som mennesker blir kloke på HVOR den pelsen kommer fra! Slik som det har vært de siste årene, at man skal passe på hvor klærne er produsert, for å ikke havne oppe med noe sydd sammen av barn som jobber 24timer i døgnet, slik skulle jeg gjerne likt å sett det med pels. Ser at det virker kronglete og vanskelig, men skal man først bruke pels, så ville ihvertfall jeg likt å vite at den pelsen kom fra en farm med gode vilkår for dyrene, som hadde blitt behandlet godt og humant sin levetid. Men alt i alt, av det jeg ser fra disse dokumentarene og alt annet, så blir nok det med drømmen. For disse menneskene (med unntak), tenker visst ikke på annet et pengerpengerpenger... Så totalforbud av pelsoppdrett i Norge ser jeg som beste løsning på situasjonen vi har i dag.

Nathh

13.11.2008 kl.22:42

Siden så mange av motefashonista'ene som er SÅÅÅ imot pels, bruker fake pels nå om dagen, synes jeg det ligger en del dobbelmoral her. Man oppfordrer automatisk andre mennesker å gå med pels om man gjør det selv, fake eller ikke. Så til selve driften, HUSK at bildene som blir vist på tv-en og lignende blir vist for å kunne ta denne næringen, dette er altså svært ekstreme tilfeller. Skadene på mange av dyra er skjedd av naturlige årsaker, som for eksempel at en rev har mista halen. Dette kan skje når mora føder, og hjelper seg selv ved å bite i halen og dra ut. Da kan det desverre skje at moren biter litt hardt og at halen detter av. Og ingen dreper en fullt fungerende valp, på grunn av manglende hale. Men selvfølgelig mange av skadene som blir vist, er ubehandlet og dette må selvfølgelig slåes hardt ned på. Jeg sier meg verken for eller i mot, på grunn av måten aktivistene går frem på og på grunn av måten pelsdyroppdretterne går frem på.

charlie;)

21.11.2008 kl.13:44

kjempebra innlegg! Liker at du virkelig går inn i temaet og prøver å gjøre noe med det. For noe må bli gjort! Og det skjer ikke før flere er mer opplyst om dette, og kutter ut pels. Om fok fremdeles ønsker døde dyr som klær, forsvinner ikke problemet. Håper virkelig noe blir gjort, og det snart!

03.12.2008 kl.20:23

Jeg er for pels

Camilla Marie

13.01.2009 kl.17:52

Bra innlegg! Jeg syns pels er dyremishandling enten det er lovlig eller ikke. Virker som flere og flere får øynene opp for dette. Hadde aldri klart å kle meg i ekte pels. Hvis man bruker hodet litt, så kler man seg bare ikke i pels. Disse dyrene blir mishandlet bare fordi noen skal pynte seg med de. Jeg er ikke vegetarianer (men spiser lite kjøtt) så derfor er jeg ikke imot skinn. Men da skal det være av dyr som brukes til mat... P.S Liker bloggen din! Samme interresser som meg når det gjelder photoshop, foto og dyr;-)

Lone

20.01.2009 kl.13:53

Det KOKTE(!) i meg når han markedssjefen kom med;"For å få frem kvalliteten og et så bra skinn må dyret hatt det godt""Man må ha tatt vare på dyret og vært glad i det for å få så fin pels"HALLO? alle med litt mellom ørene skjønner jo at dyrene ikke har det godt!Skrev om det samme:http://lonemartinsen.blogg.no/1226353246_en_konsentrasjonsleir.html(haha, ble litt reklame:P)

Tara og Anna

27.01.2009 kl.15:41

Hei! Vi er kjempe mot pels!!!!!!!!! =(Vi synes at alle pelsfarmer skal bli lagt ned.Dyrene lider for at gamle damer skal kunne gå varme om vinteren, det er grusomt. Dyrene trenger pelsen sin, og de trenger frihet!En dyrevennlig hilsen fra oss.

Arne

14.04.2009 kl.22:43

jeg synes det er heilt greit med pelsdyrhold så lenge noen er interessert i å betale for pels.

bente

15.04.2009 kl.14:33

Arne: Så det at mennesker sperrer dyr inne og tvinger de til å leve mangelfulle liv, med de dramatiske følgene det har for hvert enkelt individ, er helt greit for deg? Du synes at levende, sansende vesener som føler smerte, frykt og ensomhet like godt som deg og meg kan misbrukes av mennesker så lenge noen tjener penger på det?

Celine :)

19.09.2009 kl.09:19

Jag håller med!

Skriv på mot päls:

http://www.emot.se/namnlistor/71/

Ps. Försök få så många andra som möjligt att skriva på ;)

Hr.Janneau

22.06.2012 kl.09:37

Jeg synes alt dyrehold som ikke er dyrene verdig er uheldig, men pelsmotstand føles jeg blir en opphauset sak blant unge som ser anti-kampanjer på nettet. Er engasjementet til unge så etisk som det kan virke, ja da er det fort flere enn pelsdyr som lever under forhold ng til formål som er uverdige/unyttige. Det som er kjedelig er måten folk oppfører seg på ovenfor de som liker pels og som vil bruke det. De fleste som raser over dette tema er ikke gamle nok til å ha vært innom retorikk i norskfaget. Jeg liker pelsverk, men jeg elsker på samme tid dyr. Jeg sitter mellom barken og veden i saken. Hadde næringen blitt kontrollert bedre og retningslinjer for drift blitt bedre, da hadde jeg utvilsomt kjøpt pels til skapene mine ble fulle. Det er kanskje mer unaturlig å kle seg i oljebasert nylon, strengt tatt.

Skriv en ny kommentar

Related Posts with Thumbnails
hits